Kauno paveikslų galerija (dab. Mykolo Žilinsko dailės galerija)
(Išlikęs
)
<p style="text-align: justify;">Nuslūgus stalinistinio „socrealizmo" architektūrinių nesaikingumų bangai, sovietmečiu Kauno centre kilo vien socialistinio modernizmo pastatai. Net ir Laisvės alėjoje bei jos prieigose – istoriškai susiklosčiusiose griežto perimetrinio užstatymo zonose – tokių statinių kaip <a href="http://www.autc.lt/Public/HeritageObject.aspx?rt=3&oe=5&id=69">„Merkurijus“</a>, <a href="http://www.autc.lt/Public/HeritageObject.aspx?rt=3&oe=5&id=572">gyvenamasis daugiabutis Laisvės al. 110</a>  ar pastato Gedimino g. 36 avangardinio modernizmo dvasia, tarsi atmesdama istoriją, ardė raudonąją liniją. O Mykolo Žilinsko galerijos pastatas (arch. Eugenijus Miliūnas, Kęstutis Kisielius, Saulius Juškys), kaip teigė Vytautas Petrušonis, yra „ne įstatytas, bet įaugintas į vietą“<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn1">[1]</a>. Ir nors čia taip pat paliekama atvira erdvė – tai greičiau vidinis kiemas nei praplatinta aikštės dalis.</p>
<p style="text-align: justify;">Ir išties, Nepriklausomybės aikštės perimetrą įrėminantys aklini ir griežti stačiakampiai tūriai, besilaikantys ant masyvių stulpų – nelyginant dorėninių kolonų, aiškiai byloja tiek monumentalumo siekį, tiek pretenzijas į amžinąsias vertybes architektūroje. Panašių postmodernistinių „propilėjų“ motyvai pastebimi ir to meto JAV architekto Michealo Graveso darbuose, kaip antai <a href="http://faculty.evansville.edu/rl29/art105/img/graves_humana.jpg">Humana bokšte</a> Luisvilyje (1982–1985) ar <a href="http://denverlibrary.org/files/Denver%20Public%20Library.jpg">Denverio bibliotekos</a>  pastate (1995). Ir nors iš paprastųjų formų „sudėliotas“ architektūros kompozicijos sprendimas vėlyvojo sovietmečio spaudoje vis dar kildinamas iš Le Corbusier'o istoriškumo sampratos<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn2">[2]</a>, reikia pasakyti, pati kompozicija čia artimesnė klasikinei architektūrai: uždari, tvirti pastato kampai –  tai istorinės architektūros solidžios estetikos garantas, kurio atsisakė modernistai<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn3">[3]</a> .</p>
<p style="text-align: justify;">Vis dėlto svarbiausias M. Žilinsko dailės galerijos pastato aspektas yra erdvės planavimas. Pats architektas yra užsiminęs, kad jam svarbiausia formuoti erdvę, o ne pastatą<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn4">[4]</a>. Pagrindinis pastato akcentas – jo portikas – tarsi slepiasi už minėtų stačiakampių tūrių, tad suvokėjui atsiskleidžia pamažu, šiam iš šono kylant laiptais link įėjimo. Toks mistifikuotas sprendimas grindžiamas ir kone metafizine tada laikyta šio pastato, kaip meno šventovės, paskirtimi<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn5">[5]</a> (tai iš esmės rodo to meto Lietuvoje vyravusį meno suvokimą, atitinkantį „menas menui“ sampratą), taip pat ir nenoru užgožti Kauno Šv. arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčios („Soboro")<a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20Žilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftn6">[6]</a>. Paties portiko kompozicija modifikuota: interpretuojamos tiek proporcijos, tiek orderio elementai.</p>
<p style="text-align: justify;">Apibendrinant galima pasakyti, kad Mykolo Žilinsko dailės galerijos pastatas yra vienas svarbiausių sovietmečio Lietuvos apropriacinio postmodernizmo pavyzdžių. Čia nerasime tokios žaismės kaip Ch. W. Moore‘o <a href="http://4.bp.blogspot.com/_wC7NEE8i7lw/TKdecGRr7jI/AAAAAAAAAAk/IBkELRKuMN4/s1600/piazza%2520d'italia%2520charles%2520moore%2520kitsch%2520pop%2520postmodernism%2520architecture.jpg">Piazza d‘Italia</a>, tačiau tvirtai galima teigti, jog šios galerijos architektūra nebėra tiesiog vieno kodo architektūra. Pastatą taip pat puošia P. Mazūro skulptūra „Žmogus“.</p>
<p style="text-align: justify;"><em>Kastytis Rudokas</em><br /><em style="text-align: justify;"></em></p>
<div style="text-align: justify;"><br /><hr size="1" />
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref1">[1]</a> Petrušonis, V. Mėlynosios architektūros beieškant<em>.</em> <em>Statyba ir architektūra,</em> 1987, nr. 5, p. 21.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref2">[2]</a> Grėblikaitė, G. Gimusi jaunystės vaizduotėj<em>. Statyba ir architektūra</em>, 1988, nr. 4, p. 20.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref3">[3]</a> Kieren M. <em>A Review of Personal life and Work – Walter Gropius, the Architect and Founder of the Bauhaus.</em> Sud. R. Fiedler, Tandem Verlag, copyright GmbH 2006, 190 pg.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref4">[4]</a> Kauno paveikslų galerija<em>.</em> <em>Statyba ir architektūra</em>, 1982, nr. 5, p. 11.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref5">[5]</a> Grėblikaitė, G. Op. cit.</p>
</div>
<div>
<p><a title="" href="file:///C:/Users/Kastytis/Desktop/Mykolo%20%C5%BDilinsko%20galerijos%20pastatas.doc#_ftnref6">[6]</a> Kauno... p. 10. Op. cit.</p>
</div>
</div>
Adresas: Kauno m. sav., Kauno m., Nepriklausomybės a. 12
Architektūros tipas: Profesionalus
Architektai: Saulius Juškys, Kęstutis Kisielius, Eugenijus Miliūnas
Metai: 1981
Laikotarpis: Sovietmetis
Architektūros šakos: Architektūra, Statinys, Kultūros/ sporto/ poilsio/ Kiti
Medžiagos: Mūras (plytų), Kitos medžiagos
Nuotraukos: 33
Susiję bibliografijos įrašai
Didinama elektros stotis
Didinama elektros stotis
Lietuvos Žinios
1931-05-26 p.5
Žinutė
Pradėjo statyti Vytauto muziejų
Pradėjo statyti Vytauto muziejų
Lietuvos Žinios
1931-05-28 p.5
Žinutė
Žinutė apie Vytauto muziejaus statybos darbus
Žinutė apie Vytauto muziejaus statybos darbus
Lietuvos Žinios
1931-06-10 p.5
Žinutė
Taip išrodys Vytauto Didžiojo muziejus, kurio rūmai dabar sparčiai statomi
Taip išrodys Vytauto Didžiojo muziejus, kurio rūmai dabar sparčiai statomi
Lietuvos Žinios
1931-08-29 p.4
Straipsnis
Kaip Kaune valomos aikštės
Kaip Kaune valomos aikštės
Lietuvos Žinios
1931-09-15 p.5
Žinutė
Tik visais atžvilgiais stiprėjančioje valstybėje taip auga miestai
Tik visais atžvilgiais stiprėjančioje valstybėje taip auga miestai
Lietuvos Aidas
1938-07-01 p.4
Straipsnis
Vytauto muziejaus statybos eiga
Vytauto muziejaus statybos eiga
Lietuvos Žinios
1931-11-12 p.6
Straipsnis
Savivaldybių rinkimams besiartinant
Savivaldybių rinkimams besiartinant
Lietuvos Aidas
1934-10-02 p.p. 4
Straipsnis
Nebus Kaune iškabų babelio
Nebus Kaune iškabų babelio
Lietuvos Aidas
1934-12-14 p.7
Straipsnis
LAK vėl prašo vietos Dariaus ir Girėno paminklui
LAK vėl prašo vietos Dariaus ir Girėno paminklui
Lietuvos Aidas
1936-03-11 p.p.3
Straipsnis
Kur bus pastatytas Dariui ir Girėnui paminklas?
Kur bus pastatytas Dariui ir Girėnui paminklas?
Lietuvos Aidas
1934-12-31 p.9
Straipsnis
Miesto pagražinimas
Miesto pagražinimas
Lietuvos Žinios
1922-04-09 p.3
Straipsnis
Žinutės apie Kauną
Žinutės apie Kauną
Lietuva
1922-06-03 p.3
Žinutė
Dėl straipsnio Karo muziejaus, Čiurlionies galerijos ir kitų muziejų statymo reikalų
Dėl straipsnio Karo muziejaus, Čiurlionies galerijos ir kitų muziejų statymo reikalų
Lietuva
1924-04-16 p.3-4
Straipsnis
Neturi vietos paveikslų galerijai
Neturi vietos paveikslų galerijai
Lietuvos Žinios
1936-03-31 p.7
Žinutė
Čiurlionies Galerėja
Čiurlionies Galerėja
Lietuvos Žinios
1925-12-11 p.4
Žinutė
1 16
Susiję objektai
Nebaigtas „Respublikos"/„Inturisto" viešbutis
Nebaigtas „Respublikos"/„Inturisto" viešbutis
1985 - 1988
Fizioterapijos gydyklų kompleksas Druskininkuose
Fizioterapijos gydyklų kompleksas Druskininkuose
1975 - 1981
Krašto apsaugos ministerijos Gynybos štabas
Krašto apsaugos ministerijos Gynybos štabas
1977 - 1997
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
Parduotuvė „Rėda“ Kaune
1976 - 1986
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
Pradinė mokykla (buvę pionierių namai) Palangoje
1985
Visuomeninis prekybos centras „Šeškinė“
Visuomeninis prekybos centras „Šeškinė“
1983 - 1984
Dailininko Kazimiero Žoromskio kūrybinės dirbtuvės su gyvenamosiomis patalpomis
Dailininko Kazimiero Žoromskio kūrybinės dirbtuvės su gyvenamosiomis patalpomis
1989 - 1995
Viešbučio ir restorano "Astorija" interjeras
Viešbučio ir restorano "Astorija" interjeras
1983
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras)
Paminklų restauravimo instituto laboratorinis korpusas (dab. Kultūros paveldo centras)
1990
Prekybos centras "Kalniečiai"
Prekybos centras "Kalniečiai"
1978 - 1988
Vilniaus gatvė – pėsčiųjų alėja Šiauliuose
Vilniaus gatvė – pėsčiųjų alėja Šiauliuose
1974 - 1986
Alytaus miesto teatras ir Alytaus miesto savivaldybės administracinis pastatas
Alytaus miesto teatras ir Alytaus miesto savivaldybės administracinis pastatas
1985 - 1989
Skapiškio kultūros namai
Skapiškio kultūros namai
1990
1 13

Nuslūgus stalinistinio „socrealizmo" architektūrinių nesaikingumų bangai, sovietmečiu Kauno centre kilo vien socialistinio modernizmo pastatai. Net ir Laisvės alėjoje bei jos prieigose – istoriškai susiklosčiusiose griežto perimetrinio užstatymo zonose – tokių statinių kaip „Merkurijus“, gyvenamasis daugiabutis Laisvės al. 110  ar pastato Gedimino g. 36 avangardinio modernizmo dvasia, tarsi atmesdama istoriją, ardė raudonąją liniją. O Mykolo Žilinsko galerijos pastatas (arch. Eugenijus Miliūnas, Kęstutis Kisielius, Saulius Juškys), kaip teigė Vytautas Petrušonis, yra „ne įstatytas, bet įaugintas į vietą“[1]. Ir nors čia taip pat paliekama atvira erdvė – tai greičiau vidinis kiemas nei praplatinta aikštės dalis.


Ir išties, Nepriklausomybės aikštės perimetrą įrėminantys aklini ir griežti stačiakampiai tūriai, besilaikantys ant masyvių stulpų – nelyginant dorėninių kolonų, aiškiai byloja tiek monumentalumo siekį, tiek pretenzijas į amžinąsias vertybes architektūroje. Panašių postmodernistinių „propilėjų“ motyvai pastebimi ir to meto JAV architekto Michealo Graveso darbuose, kaip antai Humana bokšte Luisvilyje (1982–1985) ar Denverio bibliotekos  pastate (1995). Ir nors iš paprastųjų formų „sudėliotas“ architektūros kompozicijos sprendimas vėlyvojo sovietmečio spaudoje vis dar kildinamas iš Le Corbusier'o istoriškumo sampratos[2], reikia pasakyti, pati kompozicija čia artimesnė klasikinei architektūrai: uždari, tvirti pastato kampai –  tai istorinės architektūros solidžios estetikos garantas, kurio atsisakė modernistai[3] .


Vis dėlto svarbiausias M. Žilinsko dailės galerijos pastato aspektas yra erdvės planavimas. Pats architektas yra užsiminęs, kad jam svarbiausia formuoti erdvę, o ne pastatą[4]. Pagrindinis pastato akcentas – jo portikas – tarsi slepiasi už minėtų stačiakampių tūrių, tad suvokėjui atsiskleidžia pamažu, šiam iš šono kylant laiptais link įėjimo. Toks mistifikuotas sprendimas grindžiamas ir kone metafizine tada laikyta šio pastato, kaip meno šventovės, paskirtimi[5] (tai iš esmės rodo to meto Lietuvoje vyravusį meno suvokimą, atitinkantį „menas menui“ sampratą), taip pat ir nenoru užgožti Kauno Šv. arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčios („Soboro")[6]. Paties portiko kompozicija modifikuota: interpretuojamos tiek proporcijos, tiek orderio elementai.


Apibendrinant galima pasakyti, kad Mykolo Žilinsko dailės galerijos pastatas yra vienas svarbiausių sovietmečio Lietuvos apropriacinio postmodernizmo pavyzdžių. Čia nerasime tokios žaismės kaip Ch. W. Moore‘o Piazza d‘Italia, tačiau tvirtai galima teigti, jog šios galerijos architektūra nebėra tiesiog vieno kodo architektūra. Pastatą taip pat puošia P. Mazūro skulptūra „Žmogus“.


Kastytis Rudokas




[1] Petrušonis, V. Mėlynosios architektūros beieškant. Statyba ir architektūra, 1987, nr. 5, p. 21.


[2] Grėblikaitė, G. Gimusi jaunystės vaizduotėj. Statyba ir architektūra, 1988, nr. 4, p. 20.


[3] Kieren M. A Review of Personal life and Work – Walter Gropius, the Architect and Founder of the Bauhaus. Sud. R. Fiedler, Tandem Verlag, copyright GmbH 2006, 190 pg.


[4] Kauno paveikslų galerija. Statyba ir architektūra, 1982, nr. 5, p. 11.


[5] Grėblikaitė, G. Op. cit.


[6] Kauno... p. 10. Op. cit.


Projektas. Iš: Minkevičius J. Architektura sovietskoj Litvy. Maskva: Strojizdat, 1987, p. 279
Projektas. Iš: Minkevičius J. Architektura sovietskoj Litvy. Maskva: Strojizdat, 1987, p. 279
Galerijos vieta 1915 m., iš www.epaveldas.lt
Galerijos vieta 1915 m., iš www.epaveldas.lt
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1987, nr. 5, p. 21
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1987, nr. 5, p. 21
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1982, nr. 5, viršelis
Maketas. Iš: "Statyba ir architektūra", 1982, nr. 5, viršelis
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Maketas. V. Petrulio asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Statybos metu. A. Dumbliausko asmeninio archyvo nuotr.
Planas. Iš: Kauno architektūra. Vilnius: Mokslas, 1991, p. 187
Planas. Iš: Kauno architektūra. Vilnius: Mokslas, 1991, p. 187
V. Petrulio nuotr., 2011 m.
V. Petrulio nuotr., 2011 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
Interjero fragmentas. V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.
V. Petrulio nuotr., 2008 m.